نیاز به مشاوره دارید؟ با کارشناسان ما تماس بگیرید.
اگر پیش از ثبت سفارش خود، سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهد بود.

فهرست مطالب این مقاله

مقالات مرتبط
مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی + نکات مهمی که باید بدانید

  • تقریباً برکسی پوشیده نیست که یک مشاوره حقوقی خوب در همه زمینه ها مفید و در برخی از موارد ضروری است. مشاوره در لغت به معنی مشورت دادن و مشورت گرفتن به کار میرود و حوزه های گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آنها مشاوره حقوقی است.

    مشاوره میتواند موضوعات متفاوتی داشته باشد که برخی از آنها  مانند مشاور تحصیلی، مشاوره ازدواج و مشاوره حقوقی رایج ترند اما مقوله مشاوره محدود به این موارد نمی شود و میتواند در خصوص خرید یک کالا نیز مطرح شود. با این حال برخی از مشاوره ها به قدری مهم و حیاتی هستند که لازم است برای آنها تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود.

    مثل اینکه شخصی تصمیم دارد منزل کلنگی خود را طی یک قرارداد مشارکت در ساخت به یک سازنده واگذار نماید. بدیهی است در صورتیکه در این زمینه و چالش های آن بی اطلاع باشد قادر نخواهد بود قرارداد خوبی را منعقد نماید و ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهد. از این روی اخذ مشاوره از اشخاص صاحب نظر میتواند ریسک های این تصمیم را تا حدود زیادی کاهش دهد.

    در مثال فوق مشاوره محدود به یک تخصص نیست و انواع گوناگونی دارد. مانند اینکه چه سازنده ای مناسب است؟ یا طراحی ساختمان باید به چه صورتی باشد؟ همچین قرارداد باید به چه صورتی منعقد شود و این قرارداد باید چه ضمانت های اجرایی داشته باشد.

    بایسته های مشاوره حقوقی

    نظر به اهمیت مشاوره حقوقی، این مشاوره نیازمند پیش شرط های اساسی است که به اختصار و فهرست وار به آن اشاره میشود:

    -موضوع مشاوره حقوقی:

    موضوع مشاوره حقوقی همان است که به خاطر آن نیازمند مشورت هستیم. موضوع مشاوره حقوقی به دلیل گستردگی دامنه و شاخه های علم حقوق مانند حقوق اداری، حقوق تجاری، حقوقی خانواده ، حقوق بشر و … بسیار متنوع است.

    لذا لازم است در ابتدای تصمیم گیری در مراجعه  به مشاور حقوقی بدانیم چه موضوعی مد نظر ماست. همچنین ممکن است که موضوع مورد نظر ما جرئی تر از موارد فوق باشد مانند اینکه بخواهیم بدانیم چک فاقد موجودی را در چه تاریخی برگشت بزنیم یا اینکه مالیات بر ارثی که باید بپردازیم چه مقدار است. بنابراین شناخت موضوع مشاوره دارای اهمیت است

    -اهمیتی که موضوع مشاوره برای ما دارد.

    گاهی اوقات یک موضوع آنقدر برای ما پر اهمیت است که ناگزیر به مشاوره حقوقی هستیم و غفلت از این موضوع میتواند هزینه های غیر قابل جبرانی را برای ما به دنبال داشته باشد مانند اینکه شخصی مدعی مالکیت ملک ما شده باشد. بدیهی است نادیده گرفتن این ادعا و غفلت از مشاوره حقوقی  ممکن است به بهای از دست رفتن ملک ما منتهی شود. لذا اخذ مشاوره در موارد پر اهمیت مانند اموال ازشمند، لازم و ضروری است.

    با این وجود مشاوره برای موارد مهم اما غیر حیاتی نیز مفید است و موجب پیشرفت ما میشود. مانند اینکه در یک قرارداد اجاره شروطی را درج کنیم که کمتر در معرض آسیب های مالی یا روانی قرار بگیریم. مثلاً اگر مستاجر هستیم مواظب باشیم که شرط تاخیر در پرداخت اجاره بها منجر به انفساخ یا حق فسخ قرارداد اجاره  نشود و مستاجر فرصت جبران تاخیر در پرداخت اجاره بها را داشته باشد.

    یا اینکه وقتی مالی را در ازای چک میفروشیم شرط کنیم که در صورت عدم پرداخت بهای آن حق فسخ خواهیم داشت که در غیر اینصورت ممکن است برای دریافت وچه چک به دردسر بیفتیم.

    -شخصی که طرف مشاوره قرار میگیرد.

    مهم است شخصی را که طرف مشورت قرار میدهیم شخصی حاذق، با تجربه و از همه مهمتر امین و صادق باشد. شاید بتوان ادعا کرد که مشاورحقوقی  خوب از مشاوره خوب اهمیت بیشتری دارد زیرا صداقت یک مشاور صادق میتواند نجات بخش ما باشد.

    مثل اینکه وقتی برای یک موضوع تخصصی مانند معدن، ساخت و ساز، فروش املاک و ..  به مشاورصادق رجوع کنید و او اطلاعات کاملی را در اینخصوص نداشته باشد،  بواسطه صداقتی که دارد شما را به اخذ مشاوره از یک متخصص با تجربه توصیه میکند که خود مشاوره ای ارزشمند است.

    همچنین شخصی که طرف مشورت قرار میگیرد باید در حوزه مشاوره با تجربه و حاذق باشد و از فرایند موضوعی که در آن مدعی توان ارائه مشاوره است، به میزان لازم تخصص داشته باشد.

    وکیل پروژه و پیمان مهدی موسوی
    مشاوره حقوقی + نکات مهمی که باید بدانید ۱

    متاسفانه اخیراً و با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی افرادی که مدعی مشاور حقوقی هستند رو به افزایش اند که از کم اطلاعی افراد سوء استفاده نموده و با طرح ادعاهای بی اساس و گزاف موجب گمراهی افراد می شوند. اما در مواجهه با این افراد راهکار چیست؟

      توصیه ما به شما در خصوص افرادی که مدعی مشاره حقوقی اند این است که قبل از انتخاب آنان به عنوان مشاور حقوقی ، در ابتدا بی پرده و شفاف سوابق ایشان را استعلام کنید. به عنوان مثال از مشاورتان بخواهید که مدارک و تجربیات مورد ادعای خود را به شما نشان داده  و نمونه کارهای خود را ارائه دهد.

    مثلاً اگر شخصی مدعی تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان یا مدعی تخصص در دعاوی ملکی است لازم است که سوابق خود را در زمنیه مورد ادعا به شما عرضه کند و یا اینکه اگر شخصی از آشنایان شما قبلاً به وی مراجعه کرده و نتیجه مطلوب گرفته میتوانید با اطمینان بالایی از مشاور حقوقی فرد معرفی شده استفاده کنید. 

    -مدت مشاوره

    مدتی که صرف مشاور حقوقی میشود حائز اهمیت است زیرا بسته به پیچیدگی موضوع مورد مشاوره،  زمان و مدت مشاوره حقوقی متفاوت است. گاهی اوقات مشاوره حقوقی میتواند ملاحظه یک برگ چک و گاهی اوقات مشاوره حقوقی میتواند تنظیم یک قرارداد بزرگ باشد که منطقاً مدت های متفاوتی را به خود اختصاص میدهد. همچین برخی از مشاوره های حقوقی لحظه ای و برخی مستمر هستند.

    به عنوان مثال مشاوره حقوقی برای موضوعی مانند اجرای یک پروژه بزرگ که ممکن است چند سال به طول انجامد، نیاز به استمرار و مداومت دارد زیرا ممکن است پروژه در هر روز یا هر لحظه با چالش جدید حقوقی  مواجه شود که نیازمند اخذ مشاوره حقوقی برای همان لحظه است و ممکن است موضوعات جدیدی حادث شود که استمرار در اخذ مشاوره حقوقی را ضروری میسازد.

    مشاوره حقوقی تلفنی، رایگان و حضوری:

    عبارت های مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی تلفنی و … با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی بسیار فراوان و متعددند که در نوع خود میتواند مفید باشد. به عنوان مثال گاهی اوقات به خاطر ضرورت و محدودیت زمانی امکان استفاده از مشاوره حقوقی حضوری میسر نیست و استفاده از مشاوره تلفنی میتواند بسیار سودمندتر باشد.

    مانند اینکه برای اعطای یک وکالت به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده اید و یک برگه در روبرویتان قرار میگرد که باید آن را امضاء کنید اما از برخی مفاد و عبارات مندرج در  آن  مانند ” موکل حق عزل وکیل و ضم امین را از خود سلب و ساقط نمود” سر در نمی آورید!  بدیهی است در اینحالت امکان مراجعه به مشاور حقوقی میسر نیست و باید در همان لحظه تصمیم بگیرید.

    لذا در اینگونه موارد امکان مشاوره تلفنی و ارسال یک تصویر از متن وکالتنامه  برای مشاوره حقوقی  میتواند کمک شایانی در به حداقل رساندن عوارض اعطای یک وکالتنامه ناصحیح باشد که این امر به کمک شبکه های اجتماعی امری میسر و در دسترس است.

    مشاوره حقوقی حضوری

    با این حال شیوه های دیگری برای مشاوره حقوقی نیز وجود دارد که مشاوره حقوقی بصورت حضوری از نمونه های بارز آن است. در این نوع مشاوره حقوقی امکان تبادل اطلاعات و ملاحظه اسناد با اطمینان و فرصت بیشتری همراه است و نتایج موثر و پایدارتری به همراه دارد. لذا این شیوه (مشاوره حقوقی حضوری) در صورتیکه فرصت کافی مهیا باشد بهترین نوع مشاوره حقوقی خواهد بود.

    مشاوره حقوقی رایگان

    در تقسیم بندی دیگری از  مشاوره حقوقی به مشاور حقوقی رایگان و  یا مشاوره همراه با هزینه، ذکر این نکته مهم است که نمیتوان در مشاوره حقوقی رایگان انتظار زیادی از مشاور حقوقی داشت.

    مگر اینکه موضوع کوتاه و مختصر بوده و مورد تخصصی نباشد و در واقع انتظار معقولی نیست که متوقع باشیم که از ابزار مشاور حقوقی بدون پرداخت هزینه آن بهره مند شویم زیرا مشاور حقوقی برای کسب تجربیات خود متحمل وقت و هزینه شده و انصاف این است که برای این وقت و هزینه ارزش قائل شویم. ضمن اینکه وقتی بها و هزینه یک مشاوره حقوقی را پرداخت میکنیم، ارزش بیشتری برای آن قائل شده و خود بهتر از آن بهره مند خواهیم شد.

    تفاوت مشاوره حقوقی با وکالت دادگستری:

     مشاوره حقوقی و  وکالت دادگستری دو مقوله متفاوت  هستند هر چند تشابهاتی نیز دارند. در واقع میتوان گفت هر دو مورد نتیجه تقریباً یکسانی دارند اما به دو شیوه متفاوت انجام میشوند. به عنوان مثال مشاور حقوقی با مشورت دادن به شما درک بهتری از شرایط را برایتان مهیا میسازد در حالیکه در وکالت دادگستری، وکیل خود این مسئولیت را بر عهده میگیرد که نتیجه هر دو مورد فوق افزایش شانس شما در کسب موفقیت است.

    تفاوت دیگری که مشاوره حقوقی با وکالت دارد این است که مشاوره حقوقی معمولاً قبل و برای پیشگیری از یک چالش حقوقی است و وکالت دادگستری زمانی به میان می آید که چالش حقوقی ایجاد شده و باید آن را مرتفع کرد.

    با این حال در برخی موارد چاره ای نیست که بجای استفاده از مشاوره حقوقی به وکیل دادگستری متوسل شد. دلیل این امر نیز واضح است زیرا وقتی دعوی یا شکایتی در مرجع قضایی مطرح می شود مشاوره حقوقی به دلیل طرح موضوعات فی البداهه در جلسات دادگاه و لزوم ارائه پاسخ و مستندات مقتضی امری اجتناب ناپذیر است که  بهره گیری از وکیل دادگستری را لازم و ضروری میسازد. از این روی مشاوره حقوقی و وکالت دادگستری دو امر  متفاوت محسوب میشوند و هر یک در حیطه مختص خود کاربرد مشخص و معینی دارند.

    جمع بندی:

    مشاوره حقوقی مانند بسیاری از مشاوره های رایج در جهان امروز دارای اهمیت است. میتوان با تقریب بسیاری بالایی ادعا کرد که اشخاص حقیقی و حقوقی موفق افرادی هستند که بصورت پیوسته و مستمر از مشاوره حقوقی استفاده میکنند و مشاوره حقوقی نیز گستره ای به وسعت حقوقی دارند که هر شخص (حقیقی و حقوقی) در طول حیات و حتی بعد از حیات درگیر آن است.

    برای درک بهتر این ادعا تمامی مثالهای زیر نمونه هایی از موضوعات مرتبط با مشاوره حقوقی است که به اختصار ذکر میشود مانند:  مشاوره مالیاتی، مشاوره کسب و کار، مشاوره شغلی، مشاوره ازدواج و شروط مندرج در سند ازدواج مانند مهریه و حق تحصیل، خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول، قرارداد ها، مشاوره تشکیل شرکت های تجاری و مدنی، بیمه، امور بانکی، دعاوی ملکی، فوت و آثار آن بر زندگی وراث و اشخاص ثالث، وصیت، تنظیم وکالت نامه، اقرار نامه، تعهد نامه و  دادخواست، لایحه، شکوائیه و …. که با نگاهی عمیق اهمیت آن در زندگی معلوم و هویدا میشود.

    وکیل پروژه با دارا بودن تحصیلات عالیه مهندسی و حقوق و پرونده های متعدد در زمینه های پروژه و پیمان، ساخت و ساز، تنظیم قراردادهای فنی و شرکتهای تجاری میتوان مشاور قابل اعتمادی برای شما در پیشگیری از دعاوی و اختلافات حقوقی و قبول وکالت در صورت درگیر شدن شما  در دعاوی حقوقی باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    0 0 رای ها
    امتیاز به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.
    ایمیل خود را وارد کنید.
    امتیاز به مقاله
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها